Journalistiek en storytelling
De beste verhalen zijn de verhalen die u onthoudt. Tien tegen een dat dit de verhalen zijn met een of meer hoofdpersonen met wie u zich kunt identificeren.
Omdat ze persoonlijk zijn, ergens naar streven, succes hebben of geluksmomenten kennen, maar ook fouten maken, of falen. Dergelijke journalistiek (ook wel storytelling genoemd) beklijft, indien de ruwe kantjes er niet afgehaald zijn.
Gladgevijlde praatjes waarmee we vertellen hoe geweldig we zijn, werken niet. Inspiratie bieden met ongepolijste verhalen waarmee we de lezer iets unieks laten beleven en/of voorzien van waardevolle informatie, werkt wel. Enkele voorbeelden:
Storytelling over de regio Noord-Veluwe: hoe gaan zij om met kwetsbare mensen? (2018)
Suïcidepreventie door verpleegkundigen en verzorgenden, voor V&VN (2016)
Succesvol in je werk ondanks - dankzij een beperking, een artikel dat ik voor PGOsupport schreef (2017).
'Claudia is een multitalent en gezegend met het talent om de nieuwswaarde achter wat je wilt vertellen naar boven te halen. Ze is zowel inhoudelijk als taaltechnisch van een hoog niveau.'
Claudia Raaphorst, strategisch communicatieadviseur en coach bij Commpositie.nl
Ghostwriting
Vak- en dagbladen zijn er dol op: een goed geschreven artikel dat zij zo kunnen plaatsen, waar ze niets meer aan hoeven te doen. Met uw naam of die van uw collega’s eronder.
U bereikt op deze manier een publiek dat tot uw doelgroepen behoort, met de suggestie van een onafhankelijk dag- of vakblad, dat aandacht besteedt aan uw ideeën.
Opinieartikelen zijn een goed voorbeeld, maar ook langere journalistieke stukken komen op deze manier tot stand. Ik kan ze voor u schrijven.
Enkele voorbeelden:
Opinieartikel over oplossen fileprobleem voor een van de directeuren van TNO (2010)
De toekomst van de industrie - groot artikel in het Financieele Dagblad i.o.v. TNO (2011)
'Als ghostwriter legt Claudia iedere 'auteur' het vuur aan de schenen en komt ze altijd tot een goed verhaal.'
Claudia Raaphorst, strategisch communicatieadviseur en coach bij Commpositie.nl
Heeft u een ghostwriter nodig?
Contentmarketing / bloggen
Met kwalitatief goede content kunt u lezersgroepen aan u binden, die voor uw organisatie belangrijk zijn.
Wees niet bang dat u gauw te veel ‘blootgeeft’.
Juist in openheid, het delen van kennis en ervaringen maakt u het onderscheid, wekt u interesse.
Een voorbeeld. Toen ik naast mijn communicatieve werk begon te werken als imagespecialist, begon ik ook te bloggen over dit onderwerp. Ik bouwde een omvangrijke lezerslijst op, die me in 90% van de gevallen acht jaar is blijven volgen. Ook veel klanten kwamen hier vandaan.
Wilt u dit ook? Mail me dan eens.
Iedereen blogt, maar niet iedereen schrijft unieke en kwalitatief goede content, die bovendien goed te vinden is in Google. Leest u obligate, oppervlakkige, slecht geschreven verhalen, ook al interesseert het onderwerp u wel degelijk? Ik ook niet.
Andere typen teksten
Een boek, interviews, een toespraak voor de directeur, een whitepaper, rapporten in een toegankelijke stijl, long reads, nieuwsbrieven, persberichten... ik schrijf of redigeer ze allemaal.
En nog meer.
Bovendien verandert een moeilijke tekst na mijn tussenkomst in een pronkstuk van helderheid en blijf ik kritisch waar vele anderen het laten afweten.
'Claudia heeft voor Nudge binnen een zeer strakke deadline en een te korte briefing laten zien dat ze het onderwerp duurzaamheid erg goed beheerst. Daardoor (en vanzelfsprekend vanwege haar taalkunst en begrip voor de doelgroep) was ze in staat een lastige opdracht in zeer korte tijd af te ronden. En met gevoel voor 'after-sales-service' nog uitstekende aanbevelingen gedaan. Ik kan Claudia van harte aanbevelen.'
Jan van Betten, oprichter van Nudge